Ziekenhuis Nij Smellinghe kwaliteitsziekenhuis voor heupbehandelingen bij artrose

Geplaatst op 3 mei 2011

Zorgverzekeraar Agis heeft Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten geselecteerd als één van de ziekenhuizen die de beste resultaten leveren bij heupbehandelingen bij artrose. Nij Smellinghe blijft minimaal in 2011 kwaliteitsziekenhuis voor deze behandeling. “We zijn blij met deze uitverkiezing, omdat het laat zien dat wij kwaliteit hoog op de agenda hebben staan,” aldus Cees Meijer, directeur van Nij Smellinghe.

Dat Nij Smellinghe kwaliteitsziekenhuis is voor de heupbehandeling van artrose, is een bevestiging van de positieve ontwikkelingen op orthopedisch gebied in Nij Smellinghe. De maatschap orthopedie bestaat uit jonge, enthousiaste orthopeden die voortdurend bezig zijn met het verbeteren van de zorg. Daarbij spelen ook de Nurse Practitioners een belangrijke rol, zij zijn volledig betrokken bij het hele zorgproces. Er wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de geplaatste heupprothesen waaruit wetenschappelijke publicaties volgen. Ook is orthopeed Bimmel betrokken bij de introductie van nieuwe materialen om de levensduur en de complicaties van de heupprothese te verbeteren.

Agis
“Het inzichtelijk maken van de kwaliteit van zorg helpt de zorg nog beter te maken. Kwaliteit is een keuze waar wij onze verzekerden bewust van willen maken. Dat doen we door het vergelijken van ziekenhuizen met objectieve kwaliteitscriteria bij een aantal veelvoorkomende behandelingen. Onze verzekerden kunnen daarover advies bij ons inwinnen voordat zij een behandeling moeten ondergaan”, zegt Marjolein Verstappen, raad van bestuur Agis.

Agis benadrukt dat er in de Nederlandse gezondheidszorg écht iets te kiezen valt. Voor een aantal medisch specialistische behandelingen heeft de verzekeraar informatie van de ziekenhuizen ontvangen waarmee echt iets over de kwaliteitsverschillen gezegd kan worden. Het gaat dan om zaken als de snelheid van herstel, het wegblijven van complicaties en klachten, aantoonbaar voldoende ervaring met de behandeling, het naleven van richtlijnen en protocollen, de wachttijden en de service.


« Naar overzicht