Borstkankerzorg (polikliniek)

Ontspannen

Borstkanker brengt veel verdriet, angst en stress met zich mee. Veel vrouwen hebben het gevoel in een zwart gat te vallen en het spoor bijster te zijn. Ze weten niet waar ze aan toe zijn en wat hun nog allemaal te wachten staat. Bovendien voelen ze zich vaak niet fit en moe door de behandelingen.
Het is een kwetsbare, nare en spannende tijd, waarin u erg nerveus en somber kunt worden. En een tijd waarin u wel wat ontspanning kunt gebruiken.
Ontspanning is niet alleen goed voor de geest, maar ook voor het lichaam; stress is een zware belasting, terwijl ontspanning de conditie van het lichaam juist verbetert.

Er zijn verschillende manieren om stress te lijf te gaan. Het meeste kunt u vrij gemakkelijk thuis toepassen, maar ook activiteiten buitenshuis kunnen u helpen te ontspannen.

Tips voor ontspanning:

  • Ga dagelijks een stuk wandelen, het liefst in de vrije natuur. De frisse lucht zal u goed doen. Lopen is de simpelste dagelijkse activiteit die u gemakkelijk kunt uitvoeren. Heeft u weinig energie, loop dan bijvoorbeeld tien à vijftien minuten en herhaal dit later op de dag nog een keer.
  • Zwemmen is heel ontspannend, vooral in warm water. Lekker gewichtloos in het water dobberen is heerlijk. Zwemmen helpt ook om het lichaam weer soepel te maken. Veel vrouwen hebben door de operatie last van stijve en/of pijnlijke spieren. Met zwemmen kunt u de spieren goed losmaken.
  • Ga regelmatig iets gezelligs doen met uw gezin, partner of met een vriendin. Een avondje uit, lekker eten en naar de film gaan doet wonderen. Zo verzet u uw zinnen even en denkt u een tijdje aan andere dingen dan uw ziekte.
  • Bent u erg gespannen, neem dan eens een massage. Dat is lekker ontspannend voor lichaam en geest. Heeft u er moeite mee om u door een willekeurige masseur te laten masseren? Informeer dan eens bij de Borstkankervereniging naar adressen van masseurs die met borstkanker bekend zijn.
  • Houdt u van zingen? Kijk dan of er bij u in de buurt een koor is dat u aanspreekt. Zingen is prettig en heel goed voor uw lichaam. Ook vrouwen die vroeger nooit zongen, zeggen dat het heerlijk is en dat ze zich er beter door voelen.
  • Yoga is bij uitstek geschikt om te ontspannen. Yoga is een Oosterse wetenschap met als achterliggende gedachte dat wanneer het lichaam door ontspanningsoefeningen werkelijk ontspant, er meer eenheid ontstaat tussen lichaam en geest. Er zijn verschillende soorten yoga. De meest bekende vorm in Nederland is Hatha yoga. Bij yoga wordt veel gewerkt met de ademhaling; die ondersteunt bij de oefeningen. Yoga geeft veel handvatten die je in het dagelijks leven kunt toepassen. Stichting Sara Nederland (opgezet door een ervaringsdeskundige) heeft een speciale yoga-vorm ontwikkeld voor vrouwen met borstkanker.
  • Ontspanningsoefeningen zijn ook een middel om te ontspannen. Bij deze techniek spant u eerst bewust allerlei spieren in uw lichaam aan en vervolgens ontspant u weer. Hierdoor krijgt u een beter inzicht in het eventueel ongemerkt aanspannen van delen van uw lichaam en leert u hoe u die spanning kunt laten wegvloeien. Praat- en inloophuizen voor mensen met kanker bieden hiervoor vaak cursussen of workshops aan. Vraag uw verpleegkundige om meer informatie hierover.
  • Laat u eens lekker verwennen en ga met een goede vriendin naar een beautyfarm of naar de sauna, als de medische behandeling dat toelaat. Er bestaan speciale verwenarrangementen voor vrouwen met borstkanker.