Inleiding

Binnenkort wordt u opgeroepen voor een operatie.
Om een voorspoedig herstel na de operatie te bevorderen is het belangrijk dat u voor de operatie een zo goed mogelijke conditie heeft. Een goede voeding met voldoende voedingsstoffen is hierbij van belang. Als u onvoldoende eet, verslechtert uw conditie en bent u meer vatbaar voor infecties en/of complicaties. Uw herstel wordt hierdoor vertraagd.
Probeer voor de operatie voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen en gewichtsverlies te voorkomen of te beperken.

Bij ziekte hogere energiebehoefte

Als gevolg van uw ziekte (of de behandeling) kan het zijn dat u meer moeite heeft met het eten. Zo kan een verminderde eetlust optreden. Ook kan een afkeer van warm eten of van bepaalde producten ontstaan, of bepaalde producten worden slechter voor u of kunt u niet (meer) verdragen

Vaak denken mensen dat je bij ziekte niet veel hoeft te eten omdat je niet veel doet. Het tegendeel is waar. Als u ziek bent, moet u nog meer eten dan wanneer u gezond bent.De behoefte aan voedingsstoffen is door de ziekte vaak verhoogd.
Ook na de operatie is de behoefte aan voedingsstoffen hoger dan normaal. Wondherstel vraagt bijv. extra eiwitten en vocht.
Uit bovenstaande blijkt dat eten vóór en na een operatie aandacht verdient.
Sta er bij stil!

Wij hopen met de adviezen en tips in deze folder u te helpen uw eetlust te bevorderen en uw voeding energierijker te maken.

Tips en suggesties om uw voeding energierijker te maken

- Verdeel uw voeding over de gehele dag
- Gebruik gerechten die u lekker vindt
- Zorg voor voldoende afwisseling in smaak
- Gebruik tussen de hoofdmaaltijden door iets extra’s
- Grote hoeveelheden kunnen sneller gaan tegenstaan; eet vaker kleine porties
- Gebruik zoveel mogelijk suiker of voedingssuiker in gerechten en dranken
- Maak zoveel mogelijk gebruik van volle producten zoals bijv. (dieet)margarine, roomboter, olie, slagroom, koffieroom, volvette kaas , roomkaas en volle melkprodukten. U kunt bijvoorbeeld ongeklopte (slag)room verwerken in aardappelpuree, chocolademelk, groentesaus, hangop, koffie, kwark, pap, soep, vla of yoghurt.

Probeer per dag te gebruiken:

BroodMinimaal drie sneetjes
AardappelenNaar behoefte
Groente150-200 gram
Fruit of vruchtensaptwee porties
Melk en melkproducten3 - 4 glazen/schaaltjes
Kaas/vleeswaren3 - 4 plakken
Vlees, vis, kip, ei of vleesvervanger100-120 gram
(dieet)margarine/roomboterNaar behoefte
Vocht1,5-2 liter (12-16 kopjes)
Suggesties voor de broodmaaltijden

- Besmeer het brood royaal met boter of margarine; geroosterd brood ‘vraagt‘ meer boter
- Gebruik dubbel beleg op de boterham
- Smeuïg beleg eet gemakkelijker, bijv. leverworst, paté, ragout of smeerkaas
- Probeer eens een gehaktbal, kroket, (roer)ei, vis, slaatje of salades zoals bijv. eiersalade en kipkerriesalade
- Vul de broodmaaltijd aan met een schaaltje (vruchten)kwark, pap, vla of (vruchten)yoghurt of een kant-en-klaar drinkontbijt. Slagroomvla, slagroomyoghurt, boerenyoghurt, chocolademousse en straciatellayoghurt zijn ook aan te raden omdat deze veel energie leveren
- Eet bolletjes i.p.v. een snee brood.
Tip
(Grof) volkorenbrood en roggebrood geven sneller een vol gevoel dan tarwe- of witbrood.

Suggesties voor de warme maaltijd

- Gebruik veel jus of saus bij de warme maaltijd
- Aardappelpuree (met boter en/of room) eet meestal gemakkelijker dan gekookte aardappelen
- Eenpansgerechten zoals bami, macaroni, nasi, spaghetti en stamppot leveren vaak meer energie dan aardappelen, groente en een stukje vlees
- Gebruik een klontje boter of margarine bij de bereiding van de groente

Als warm vlees u tegen staat of moeilijk te kauwen is, kunt u het vervangen door:
-plakjes koude vleeswaren zoals bijv. casselerrib, gehakt, ham, rollade of rosbief of rulgebakken gehakt door macaroni of spaghetti(saus)
-2 eieren (gekookt, als roerei of omelet), (koude) kip of vis
-Kip of vlees verwerken in een ragout (met rijst of puree)
-Een maaltijd met peulvruchten of een peulvruchtensoep, bijv. erwtensoep
-Koud vlees verwerken in een salade
-Een vleesvervanger , bijv. tahoe (sojakaas), tempé (gefermenteerde sojabonen), quorn of een kant -en-klaar product zoals bijv. een groenteburger. 

Wanneer de gehele warme maaltijd u tegenstaat kunt u kiezen voor:
- Een uitgebreide broodmaaltijd, bijv. brood met hartig beleg, ei, een melkproduct en een stukje fruit of een glas vruchtensap.
- Een koud hoofdgerecht zoals een koude salade op basis van aardappelen, macaroni of peulvruchten of een stukje koude hartige taart.

Suggesties voor tussendoor

Gebruik bij de koffie een plak koek, een snee krentenbrood of een snee suikerbrood besmeerd met boter.

Hartige versnaperingen
bitterbal, chips, blokje kaas, kroket, noten, toastje met (franse) kaas, paté of salade, plakje vleeswaren of een stukje worst.

Zoete versnaperingen
bonbon, plakje cake, stukje chocolade, roomijs of kant-en-klare toetjes.

Dranken

Gebruik liever niet alleen koffie en thee, maar ook energieleverende dranken zoals melk, karnemelk, yoghurtdrank, chocolademelk, drinkontbijt, vruchtensap/dubbeldrank, limonade of frisdrank.

Tot slot

Mocht het met bovenstaande tips onvoldoende lukken uw gewicht op peil te houden, neemt u dan contact op met de diëtist.
Zij kan met u een plan opstellen om tot een volwaardige voeding te komen. Zonodig kan er gekozen worden voor een aanvullende drinkvoeding. Deze drank bevat veel energie en daarnaast vitaminen en mineralen. In een kleine hoeveelheid drinken krijgt u veel voedingsstoffen binnen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Diëtetiek.

Telefonisch spreekuur:
Maandag t/m vrijdag 09:00-09:45 uur
Maandag t/m donderdag 13:30-14:00 uur                                              
Telefoonnummer: (0512) 588 642 

E-mail: dietetiek@nijsmellinghe.nl